چکیده
درس پژوهی یک پژوهش مشارکتی در کلاس درس است که در این فرایند اعضای گروه درس پژوه، موضوعی را انتخاب و در ارتباط با آن به پژوهش می پردازند .لذا بر اساس شیوه نامه طراح درس پژوهی وزارتی ،که به نواحی ارسال شده بود.وانتخاب مدرسه فرهنگیان شرکت در این طرح ، بعداز اطلاع رسانی توسط مدیر دبستان اقدام به تشکیل گروه درس پژوهی در پایه اول ابتدایی نمودیم .پس از آن با بحث و تبادل نظر ونقد وبررسی و با توجه به اهمیت زبان آموزی ،درس فارسی و تدریس نشانه ی "ث "را انتخاب کردیم .هدف های بلند مدت و هدف های آموزشی را مشخص کردیم و به گرد آوری اطلاعات برای انتخاب بهترین روش تدریس و دست یابی به اهداف، پرداختیم .
برای دست یابی به اطلاعات دقیق تا اقدام به اجرای آزمایشی تدریس نمودیم .سپس به سراغ منابع علمی در زمینه های مورد نیاز رفتیم واز شیوه های مصاحبه ،تجربه ،مشاهده ومطالعه بهره بردیم . پس از اجرای آزمایشی ،نقایص موجود در تدریس را شناسایی وبا کنار هم قرار دادن اطلاعات به دست آمده ،طرح درس اصلی را نوشتیم وبرای اجرا مقدمات آن را فراهم نمودیم برای تهیه وسایل از والدین کمک گرفتیم بعد از اجرا به نقد وبررسی پرداختیم و فیلم تدریس را به افراد صاحب نظر نشان دادیم تا نظر هایشان را اعلام کنند .همچنین فیلم را دراختیار یکی از آموزگاران پایه اول مدرسه دیگر قراردادیم تا با الگوی ما تدریس کند و نتیجه را اعلام نماید .
چند پیشنهاد از طرف افراد صاحب نظر ارائه گردید. که در طرح درس بعدی اعمال شد . یافته های این پژوهش نشان دهنده تحقق اهداف پژوهشگران ، بهبود یادگیری دانش آموزان وهمچنین توسعه ی حرفه ای همکاران بود. ودر نهایت ایجاد رضایت وخرسندی در دانش آموزان و معلمان و استفاده دیگر همکاران از این دست آورد .