آموزش روان خوانی و روخوانی در دوره ی ابتدایی می تواند کمک شایانی به پیشرفت درک معنایی سایر دروس کرده، و کودکان امروز را برای ورود به دنیای رو به پیشرفت فردا آماده تر کند. باید بدانید که رابطه مستقیمی بین «نگرش مثبت» دانش آموزان نسبت به خواندن و «توانایی خواندن» آنان وجود دارد.
خواندن یکی از پیشرفته ترین وپیچیده ترین تواناییهای ذهنی انسان است.خواندن یعنی ارتباط کلی فرد بایک سری اطلاعات سمبلیک (نمادین)که به جنبه بصری یادگیری اطلاق می شود(یعنی تبدیل نوشتاری به گفتاری). اینجانب احمد پسندیده در سال تحصیلی 1400-99 در پایه چهارم ابتدایی با دانش آموزانی برخورد کردم که مشکل خواندن داشتند . آنها بسیار کند می خواندند ، بیشتر کلمات را اشتباه می خواندند ، در هنگام خواندن استرس داشتند و اعتماد به نفس پائینی داشتند. با دیدن این مشکلات در صدد رفع آن بر آمدم . بعد از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن با راه حل هایی تقویت حافظه دیداری ،کارت های بازی کلمات ، تاکید بر جمله خوانی و تابلو تشویق مشکلات آنها را کاهش و روخوانی و روان خوانی را در آنها تقویت نمودم .